Kazakistan Basın Haberleri

Sayın Üyemiz,

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinden, odamıza gönderilen yazıda;

Dışişleri Bakanlığı İkili Ekonomik İşler Genel Müdürlüğü’nün yazına atfen; Kazakistan’ın resmi haber ajansı Kazinform’ da 2 Mayıs 2017 tarihinde yayımlanan “Aktau Limanı Özelleştirilecek” başlıklı haberin detayları aşağıda belirtilmektedir.

Hazar Denizinde bulunan Kazakistan Uluslararası Aktau Limanı’nın, Kazakistan Demir Yolları tarafından özelleştirileceği bildirilmektedir. Bu karar; Kazakistan Devlet Başkanı Nursultan Nazarbayev tarafından başlatılan Özelleştirme Programı kapsamında öngörülmekte olup, ayrıca Kazakistan Demiryolları tarafından yönetilen birkaç bölgesel havaalanının da yılsonuna kadar satılmasının planlandığından bahsedilmektedir. 2017 yılında Kazakistan Demiryollarına ait toplam 21 adet mal varlığının özelleştirileceğinin planlandığı duyurulmaktadır.

Aktau Limanı, birçok uluslararası nakliye geçidinin kesiştiği noktada, Hazar Denizi’nin doğu kıyısında, İran, Rusya, Azerbaycan, Türkmenistan yönünde ve bahsi geçen ülkelere doğru kuru yük, ham petrol ve petrol ürünlerinin 24 saat, 12 ay boyunca taşındığı bir konuma sahip olduğu trend.az raporlarında yer aldığı belirtilmektedir.

Özelleştirme Programı kapsamında; Kazakistan devletine ait olan büyük şirketlerin, Kazakistan Demiryolları şirketi, KazMunaiGas petrol ve gaz şirketi, Kazatomprom Atom Şirketi, Samruk-Energy, Kazpost, Air Astana, Kazgeology, Kazmoıtransflot Deniz Nakliye Şirketi, Atyrau Rafinerisi, Pavlodar Petrokimya Tesisi ve PetroKazakhstan Petrol Ürünleri ve benzeri gibi, daha rekabetçi bir ortama geçmesi planlanmaktadır.

Aynı yazıda bahsi geçen haber ajansında, 25 Nisan 2017 tarihinde yayımlanan ve İngiltere’den Çin’e yük taşıyan ilk trenin Kazakistan’dan geçtiği haberinin de yer aldığı belirtilmektedir.

Konteyner taşıması yapan trenin Londra’da bulunan “DP World London Gateway” terminalinden yola çıkarak, Çin’in en büyük lojistik merkezlerinden biri olan Yiwu şehrine gönderildiği duyurulmaktadır. Söz konusu trenin rotasının Manş Tüneli ile başlayarak sırasıyla Fransa, Brüksel, Almanya, Polonya, Beyaz Rusya, Rusya, Kazakistan ve Çin olduğu belirtilmektedir.

KZT Express müdürü Kari Geissen, Kazakistan’ın nakliye ve lojistik altyapısının imkânları sayesinde nakliyecilere teslimat süresini 2 kat azaltan çok yönlü bir zincir inşa ettiği ve aynı yükün deniz yoluyla taşınmasının 36-38 gün sürdüğünü açıklamıştır. Geissen, Çin ile Avrupa arasında yük taşımacılığı yapan trenlerin; Çin ve Avrupa arasındaki ticari ve ekonomik bağları güçlenmesi, aralarındaki karayolu taşımacılığının geliştirilmesi için Kazakistan, kendi toprakları üzerinden platformlar ve fırsatlar yarattığını belirtmiştir. Aynı zamanda, tüketici malları ile Çin’den gelen ilk trenin, bu yılın Ocak ayında Londra’ya ulaştığı belirtilmektedir. İngiliz yapımı mallarla dolu 32 konteynerden oluşan trenin, yaklaşık 12.000 kilometre yolu 20 günden daha az bir sürede katetme hedefine ulaştığı belirtilmiş olup, konuyu bilgi ve değerlendirmenize sunarız.

Saygılarımla,

Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası

Genel Sekreterliği