Kanun Değişikliği Hk

Sayın Üyemiz,

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nden (TOBB), Odamıza gönderilen yazıda;

Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel Müdürlüğü’nden Birliğimize intikal eden E-39618779-401.99-00079223099 sayılı; Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da yapılan değişikliğe ilişkin bilgiler aşağıda yer almaktadır.

Bilindiği üzere, garanti belgesi ve satış sonrası hizmetlere ilişkin hükümler 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 56 ncı ila 58 inci maddelerinde düzenlenmektedir. 24/3/2022 tarihli ve 7392 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ile Kat Mülkiyeti Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun’a 57/A maddesi eklenmiş, 58 inci maddesinin (2), (5), (7) ve (8) inci fıkraları değiştirilmiştir.

Söz konusu Kanun’a eklenen 57/A maddesi donanım, yazılım veya fiziki özelliklerinde iyileştirme yapılarak tekrar satışa sunulan kullanılmış mallar olarak tanımlanan yenilenmiş ürünler hakkında düzenlemeler getirmektedir. Mevzuatta yapılan değişiklikle;

 Yenileme merkezleri tarafından mevzuata uygun olarak yenileme işlemi yapılmış malların tekrar tüketicilere satışına ilişkin asgari garanti süresi belirlenmiştir.
 Yenilenmiş ürün olarak satılacak mallardan Yönetmelik ile belirlenenlerin Bakanlığımızdan yetki almış yenileme merkezlerinde yenilenmesi şartı düzenlenmiştir.

Kanun’un 58 inci maddesinde düzenlenen satış sonrası hizmetlere ilişkin hükümlerde yapılan değişiklikle;

 Satış sonrası hizmetler mevzuatı kapsamında hizmet sunan tüm yetkili servis istasyonlarına ilişkin bilgilerin Bakanlığımızca kurulan Servis Bilgi Sistemine kaydetmesi zorunluluğu
düzenlenmiştir.

 Herhangi bir üretici veya ithalatçıya bağlı olmaksızın faaliyette bulunan servis istasyonlarının her türlü mecrada ve faaliyetlerinde kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde “özel servis”
ibaresini kullanması zorunluluğu getirilmiştir.

 Satış sonrası hizmetler mevzuatı kapsamındaki mallar için malın kullanım ömrü süresince, yedek parça temin edilememesi gibi sebeplerle satış sonrası hizmet verilmemesi durumunda
tüketicilere tazminat talep edebilme hakkı getirilmiştir.

Diğer taraftan, anılan Kanunda yer alan cezalar tekrar gözden geçirilmiş ve cezaların uygulanabilir ve caydırıcı olmasını teminen gerekli değişiklikler yapılmıştır.

Bu kapsamda;

57/A maddesine aykırı hareket edenler hakkında, yenileme yetki belgesi gerektiren mallarla ilgili olarak belgesi olmaksızın yenileme faaliyetinde bulunulması hâlinde beş yüz bin Türk Lirası; yenilenmiş ürün satışında tespit edilen aykırılık ve eksikliklerle ilgili olarak her bir işlem için beş yüz Türk Lirası idari para cezası uygulanabilecektir.

Satış sonrası hizmetlere ilişkin olarak Kanunun 58 inci maddesine aykırı davranan üretici ve ithalatçılar hakkında;

1) Satış sonrası hizmet yeterlilik belgesinin alınmaması durumunda üç yüz on beş bin Türk Lirası,

2) Bakanlığımızca oluşturulan Servis Bilgi Sistemine kayıt yapılmaması veya kaydın güncellenmemesi durumunda beş bin Türk Lirası,

3) Satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi alındıktan sonra asgari servis istasyonu sayısının sağlanamadığı durumlarda eksik kalan her bir servis istasyonu için otuz beş bin Türk Lirası,

4) Servis istasyonlarında tespit edilen eksiklik ve aykırılıklarla ilgili olarak her bir servis istasyonu için beş bin Türk Lirası,

5) Herhangi bir üretici veya ithalatçıya bağlı olmaksızın faaliyette bulunan servis istasyonları için belirlenen yükümlülüklere aykırı hareket edenler hakkında beş bin Türk Lirası idari para cezası
uygulanabilecektir.

Saygılarımızla,

Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası

Genel Sekreterliği