T.C. Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırma Genel Müdürlüğü, Ulusal Otoritenin yetkisi altına giren bazı teknik iş ve işlemleri yerine getirmek üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ni (TOBB) “Türkiye Kart Verme Otoritesi (TR-CIA)”, “Türkiye Sertifika Üretim Otoritesi (TR-CA)” ve “Türkiye Kart Kişiselleştirme Organizasyonu (TR-CP)” olarak yetkilendirmiştir. Bu yetki çerçevesinde, takograf kartlarına ilişkin başvuruların alınması, değerlendirilmesi, kartların sertifikalandırılması, kartların kişiselleştirilmesi ve sahiplerine dağıtılması süreçlerindeki iş ve işlemleri Bakanlığın denetimi altında TOBB gerçekleştirmektedir.

Sayısal takograf sistemi kapsamındaki sürücü kartı, servis kartı ve şirket kartını almak isteyen kişi veya kuruluşlar, TOBB’un http://staum.tobb.org.tr web adresinden ilan ettiği ve aralarında Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası’nın da bulunduğu il merkezlerindeki TOBB’a bağlı Ticaret ve/veya Sanayi Odalarına doğrudan başvuru yaparak kartlarını temin edebilmektedirler.

Sayısal takograf cihazı, karayolu araçlarının hareketinin ve sürücülerinin belli çalışma sürelerinin detaylarını otomatik veya yarı otomatik olarak göstermek ve kaydetmek için karayoluyla taşımacılık yapan araçlara monte edilmesi tasarlanan kayıt cihazıdır.

Aracın kat ettiği mesafe, aracın hızı, sürüş zamanı, diğer çalışma veya hazır bulunma süreleri, çalışma araları ve günlük dinlenme süreleri gibi bilgileri kayıt eden takograf cihazı kayıt işlemleri konusunda, Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası (KUTSO) tarafından da hizmet verilmeye başlanmıştır.

STAUM web sitesi üzerinden başvuru yapılmasının ardından, Sayısal Takograf Sistemi kapsamında, Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası’ndan takograf kartları teslim alınabilir.

HER TÜRLÜ SORU VE GÖRÜŞLERİNİZ İÇİN: Takograf Kartı Çağrı Merkezi: 444 9 559

Sayısal Takograf Nedir?

Takograf cihazı, karayolu araçlarının hareketinin ve sürücülerinin belli çalışma sürelerinin detaylarını otomatik veya yarı otomatik olarak göstermek ve kaydetmek için karayoluyla taşımacılık yapan araçlara monte edilmesi tasarlanan kayıt cihazıdır.

Takograf cihazı aşağıdaki bilgileri kayıt eder:
-Aracın kat ettiği mesafe
-Aracın hızı
-Sürüş zamanı
-Diğer çalışma veya hazır bulunma süreleri
-Çalışma aralarını ve günlük dinlenme süreleri

21 Mayıs 2010 tarihli ve 27587 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan, Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Araçlarda Kullanılan Takograf Cihazları Yönetmeliği gereğince; 16 Haziran 2010 tarihi itibariyle, yeni tescil edilen (ağırlığı 3,5 tondan fazla kamyon ve çekici ile 9 kişiden fazla yolcu taşıyan otobüsler) ticari araçların uluslararası taşımalarında, sayısal takograf cihazı ve kartı kullanılması zorunlu hale gelmiştir. Bu tarihten önce kayıt olmuş ve analog takograf takılı araçlar için herhangi bir uyarlama zorunluluğu yoktur.

Türkiye’nin de taraf olduğu, Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BM-AEK) “Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Araç Mürettebatının Çalışmasıyla ilgili Avrupa Anlaşması (AETR)” gereği Avrupa Birliği’ne üye olmayan fakat AETR’ye taraf olan, içerisinde Türkiye’nin de bulunduğu ülkelere 16 Haziran 2010 tarihine kadar, uluslararası karayolu taşımacılığında, sayısal takograf uygulamasına geçilmesi konusunda bir geçiş süreci tanınmıştır.  Ancak, 16 Haziran 2010’a kadar, çoğu ülkelerde, Sayısal Takograf sistemini bir bütün olarak uygulamak mümkün olmadığından, söz konusu geçiş süreci 31 Aralık 2010 tarihine kadar uzatılmıştır. 31 Aralık 2010 tarihinden sonra sayısal takograf kartı bulundurmak zorunlu olup, sayısal takograf kartı olmadan araçlar taşıma yapamayacaklardır.

Sayısal takograf uygulamasının zorunlu olduğu, AETR anlaşmasına taraf ülkeler şunlardır: Almanya, Andorra, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Belarus, Belçika, Bosna Hersek, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Ermenistan, Estonya, Finlandiya, Fransa, Hırvatistan, Hollanda, İngiltere, İrlanda, İsveç, İsviçre, İspanya, İtalya, Karadağ, Kazakistan, Kıbrıs Rum Kesimi, Letonya, Liechtenstein, Litvanya, Luksemburg, Macaristan, Makedonya, Malta, Moldova, Monako, Norveç, Özbekistan, Polonya, Portekiz, Romanya, Rusya, San Marino, Sırbistan, Slovakya, Slovenya, Türkiye, Türkmenistan, Ukrayna, Yunanistan.

Sayısal Takograf Başvuruları Nasıl Yapılır?

T.C. Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırma Genel Müdürlüğü, Ulusal Otoritenin yetkisi altına giren bazı teknik iş ve işlemleri yerine getirmek üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’ni (TOBB) “Türkiye Kart Verme Otoritesi (TR-CIA)”, “Türkiye Sertifika Üretim Otoritesi (TR-CA)” ve “Türkiye Kart Kişiselleştirme Organizasyonu (TR-CP)” olarak yetkilendirmiştir. Bu yetki çerçevesinde, takograf kartlarına ilişkin başvuruların alınması, değerlendirilmesi, kartların sertifikalandırılması, kartların kişiselleştirilmesi ve sahiplerine dağıtılması süreçlerindeki iş ve işlemleri Bakanlığın denetimi altında TOBB gerçekleştirmektedir.

Sayısal takograf sistemi kapsamındaki sürücü kartı, servis kartı ve şirket kartını almak isteyen kişi veya kuruluşlar, TOBB’un http://staum.tobb.org.tr web adresinden ilan ettiği ve aralarında Kütahya Ticaret ve Sanayi Odası’nın da bulunduğu il merkezlerindeki TOBB’a bağlı Ticaret ve/veya Sanayi Odalarına doğrudan başvuru yaparak kartlarını temin edebilirler.

Başvuru sırasında İzlenecek Adımlar:

STAUM – Sayısal Takograf Araştırma ve Uygulama Merkezi’nin webdeki  https://staum.tobb.org.tr/WEB/  adresinden gerçekleştirilir.





 

HER TÜRLÜ SORU VE GÖRÜŞLERİNİZ İÇİN: Takograf Kartı Çağrı Merkezi: 444 9 559

 

Kart Tipleri:

Sürücü Kartı: Uluslararası taşımacılık yapan ve yolcu taşımacılığı yapan sürücülerden SRC1, eşya taşımacılığı yapan sürücülerden SRC3 belgesine sahip her sürücü sayısal takograf kartına başvuru yapabilecektir.

Şirket Kartı: Şirketin yerleşik olduğu ülkedeki yetkili otorite tarafından, takograf hafızasında saklanan bilgiyi indirmek ve yetkisiz ulaşımı engellemek için şirkete ait bilgileri kilitlemek amacıyla, taşımacılık şirketine verilen karttır. Bir şirket birden fazla şirket kartı alabilir.

Servis Kartı : Temel olarak sayısal takografların takılması, açılması, kalibre edilmesi,kontrolü ve bilgi yüklenmesi için, onay almış servislere ve/veya servislerin montajcılarına verilen akıllı kartlardır. Sadece sayısal takograf için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’ndan onay almış yetkili servisler servis kartı alabilir.
 
Denetim Kartı : Ulusal yetkili denetim otoritesine verilen takograf kartıdır. Denetim kartı denetim otoritesini tanıtır ve veri hafızasında veya sürücü kartlarında hafızaya alınmış veriyi okumak, yazdırmak ve/veya indirmek için bu veriye erişmek amacıyla kullanılır. Denetim kartları için başvuru ve kartların teslimatı TOBB ve Emniyet Genel Müdürlüğü arasında yapılacak işbirliği ile gerçekleştirilecektir.

Sürücü ve şirket kartları 5 yıl, denetim kartları 2 yıl ve servis kartları ise 1 yıl geçerlidir.

 

SIKÇA SORULAN SORULAR

1. Sayısal Takograf nedir?
Sayısal takograf karayolu ile yolcu ve eşya taşımacılığı yapan ticari araçlarda kullanılan bir kontrol cihazı olup; temelde yazıcı içeren araçtaki takograf cihazı, kartlar için iki yuva ve ekrandan oluşur. Güvenli bir sensör üzerinden vites kutusuna bağlanır. Araçtaki takograf cihazı sistemin beynidir. Yığın belleğinde sürücülerin sürüş periyotlarını ve görevlerini 12 ay boyunca tutabilme yeteneğine sahiptir. Aynı zamanda polis tarafından ulaşılmak istendiğinde, hatalara ilişkin bilgileri, sistemi tahrif etmeye yönelik girişimleri, hız sınırı ihlallerini, kalibrasyon ayrıntılarında hafızasında tutar. Sayısal takograf akıllı kartlarla çalışır. Sürücüler, şirketler(operatörler), servisler(takograf kalibrasyon merkezleri) ve denetim görevlilerinin(Polis gibi ) özel ihtiyaçlarına göre ayrı akıllı kartlara sahiptir. Bu kartlar kullanıcılarına araçtaki takograf cihazındaki bilgilere ulaşma ve/veya kullanma olanağı sağlar.

2. Sayısal takograf kullanmak ne zamandan beri zorunlu hale gelmiştir?
Sayısal takograf, AB’de 1 Mayıs 2006’dan beri tüm yeni kayıt olmuş araçlarda zorunludur. Bu tarihten önce kayıt olmuş ve analog takograf takılı araçlar için herhangi bir uyarlama zorunluluğu yoktur. Ülkemiz gibi AETR anlaşmasına taraf ülkelerde ise söz konusu uygulama 16 Haziran 2010 tarihinden itibaren zorunlu hale gelmiştir.

3. Geleneksel analog takograf takılı bütün araçlardaki cihazların sayısal takograflarla değiştirilmesi zorunlu mudur?
Evet. Yurt içinde taşımacılık yapan ve takograf kullanması zorunlu olan tüm araçlarda kullanılan analog veya elektronik takograf cihazlarının, 10/7/2020 tarihine kadar dijital takograf ile değiştirilmesi zorunludur.

4. Yol kontrolleri nasıl yapılacak?
Taşımacılık sektöründe mağduriyet yaratmaması için dijital takografa geçiş sürecinde son tarihin 6 ay ek süreyle 10 Temmuz 2020 olarak revize edilmesinin uygun olacağı kamu otoritelerince değerlendirilmiş olup, halihazırda analog cihaz donanımlı 2008 ve sonrası model araçlar için sayısal takograf uyarlamasının ertelenmesi nedeniyle, hem sayısal hem analog donanımlı araçlar kontrol edilecektir.

5. Sürücü kartı nedir?
Sayısal takograf donanımlı bir aracı kullanırken her gün kullanılması gereken akıllı karttır.

6. Sürücü kartına başvuru koşulları nelerdir?
Ulusal ve uluslararası ticari eşya ve yolcu taşımacılığı yapan taşıtlarda çalışan sürücülerden SRC1, SRC2, SRC3, SRC4 ya da SRC5 belgesine sahip her sürücü sayısal takograf kartına başvuru yapabilecektir.

7. Kartlar ne kadar süre için geçerlidir?
Sürücü ve şirket kartları beş yıl, denetim kartları iki yıl ve servis kartları bir yıl geçerli olacaktır.

8. Kartlar için başvuru ücretleri nedir?
Sürücü kartları 130 TL, şirket ve servis kartları 400 TL’dir.

9. Birden fazla sürücü kartı alabilir miyim?
Hayır.

10. Sürücü kartım hatalıysa, kaybolursa veya çalınırsa ne olur?
Sürücü, kartın kaybolması, çalınması ya da hatalı olduğunun fark edilmesi halinde 7 takvim günü içerisinde yeni kart için başvurmalıdır.

11. Sayısal takograf kartında saklanan bilgileri ekranda görebilir miyim, çıktı alıp yükleyebilir miyim?
Evet. Bilgiler takografın ekranında görüntülenebilir, araçtaki takograf cihazı üzerinden ya da yazıcıya bağlı bilgisayar kullanan bir kart okuyucu ile çıktı alınabilir veya araçtaki takograf cihazı ya da uyumlu başka bir cihaz ile indirilebilir.

12. Şirket kartı nedir?
Şirketin yerleşik olduğu ülkedeki yetkili otorite tarafından, takograf hafızasında saklanan bilgiyi indirmek ve yetkisiz ulaşımı engellemek için şirkete ait bilgileri kilitlemek amacıyla, taşımacılık şirketine verilen karttır.

13. Bir şirket birden fazla şirket kartı alabilir mi?
Evet.

14. Araçtaki takograf cihazı düzenli olarak kontrol edilmeli midir?
Evet. Sayısal takograflar onaylı servisler tarafından en azından 2 yılda bir kontrol edilmelidir.

15. Sayısal takograflardaki bilgilerin arşivlenmesi gibi bir zorunluluk var mıdır?
Evet. Şirketler hem sürücü kartlarının bilgilerini hemde araçtaki takograf cihazlarının bilgilerini en az bir yıl saklamak zorundadır. Dolayısıyla düzenli olarak bilgileri kartlardan ve cihazlardan kopyalamalıdırlar.

16. Servis kartı nedir?
Temel olarak sayısal takografların takılması, açılması, kalibre edilmesi,kontrolü ve bilgi yüklenmesi için, onay almış servislere ve/veya servislerin montajcılarına verilen akıllı kartlardır.

17. Kimler servis kartı alabilir?
Sadece sayısal takograf için Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’ndan onay almış yetkili servisler servis kartı alabilir.

18. Servisler birden fazla kart alabilir mi?
Evet.

 

HER TÜRLÜ SORU VE GÖRÜŞLERİNİZ İÇİN: Takograf Kartı Çağrı Merkezi: 444 9 559

 

Sayısal Takograf Genelgesi

 

GENELGE

(2017/KDGM – 4/ST)

Ilgi: 06.06.2014 tarihli ve 2014/KDGM-05/ST sayılı Genelge.

Bilindiği üzere, hazırlanması, kabulü, güncellenmesi, takibi Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (BM-AEK) tarafından yürütülen ve Türkiye’nin de taraf olduğu, “Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Taşıtlarda Çalışan Personelin Çalışmalarına Ilişkin Avrupa Anlaşması (AETR)” uyarınca, 1 Ocak 2011 tarihinden itibaren, 16 Haziran 2010 tarihinden sonra tescil edilen ve uluslararası taşımalarda kullanılan ticari yük ve yolcu taşıma araçlarında Sayısal Takograf (ST) kullanımı zorunlu hale gelmiştir.

Bu kapsamda, Sayısal Takograf Sisteminin Türkiye’de uygulanması için, “Ulusal Otorite” olarak görevlendirilen Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı (Bakanlık), “Sayısal Takograf Sisteminin” ülkemizde bütünleşik bir sistem olarak uygulanmasını teminen, kurumlar arası koordinasyon dahil gerekli teknik, idari ve organizasyonla ilgili tüm sorumlulukları üstlenmiş bulunmaktadır.

Bakanlığımızın üstlendiği bu sorumluluklar ve ilgili mevzuat çerçevesinde; Bakanlığı= ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) arasmda 16 Nisan 2010 tarihinde imzalanan “Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine Ilişkin Protokol” ile bu Protokol’e ek, 09/02/2017 tarihinde imzalanan Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Arasında Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yapılan Yetki Devrine ilişkin Protokole Ek Protokol” ile TOBB, bir kısım iş ve işlemler hususunda Bakanlığımızca yetkilendirilmiştir. Sözkonusu Protokoller uyarınca, sayısal takograf kartlarına ilişkin başvuruların ahnması, değerlendirilmesi, sayısal takograf kartlarınm sertifikalandırılması, kişiselleştirilmesi, sahiplerine dağıtılması, ülkemizde üretilecek sayısal takograf cihazları için sertifikasyon hizmeti verilmesi, sayısal takograf kartlarından ve sayısal takograf cihazlarından veri toplanması ve Bakanlığımızca uygun görülen Kurum/Kuruluşlardan gelecek talepler doğrultusunda bu verilerin analizi sürecindeki iş ve işlemler Bakanlığımızın kontrol ve denetimi altında TOBB tarafından gerçekleştirilecektir.

Buna göre:

(1) SAYISAL TAKOGRAF Sİ STEMİ UYGULAMASININ YASAL ÇERÇEVESI

TOBB, sözkonusu Protokoller kapsamında Sayısal Takograf Sisteminin uygulanmasına yönelik gerçekleştireceği tüm iş ve işlemler ile takip edeceği süreçte; ulusal mevzuatın yanı sıra, sayısal takograf cihazı ve sayısal takograf kartlannın teknik şartlarını içeren AETR Anlaşması ve Eklerindeki (EK-1B) ilgili hükümler ile bu Genelgeye uygun olarak hareket edecektir.

(2) SAYISAL TAKOGRAF KART BAŞVURU VE DÜZENLEME ESASLARI a) Sayısal Takograf Kartları Başvuru Esasları

TOBB, tüm sayısal takograf kart başvuruları ve bu başvuruların mevcut/anlık durumunu gösteren/değerlendiren bir veri tabanı oluşturacaktır.

TOBB, http://staum.tobb.org.tr internet sitesi üzerinden sayısal takograf kartlarına ilişkin ön-başvuruları kabul edecektir.

TOBB, sayısal takograf kart başvurularına ilişkin fiziksel belgeleri, Dumlupınar Bulvarı No:252 (Eskişehir Yolu 9. Km.) 06530 Ankara adresinde bulunan TOBB Binasında kurulan Sayısal Takograf Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde arşivleyecektir.

Sayısal Takograf Uygulamasıyla Ilgili Bir Kısım Işlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine Ilişkin Protokol ile AB Komisyonu tarafından onaylanan Sayısal Takograf Sistemi Türkiye Ulusal Güvenlik Belgesi çerçevesinde sayısal takograf kartı almak isteyenler, ön başvurularını http://staum.tobb.org.tr internet sitesi üzerinden gerçekleştirdikten sonra; ön başvuru esnasında belirlediği başvuru merkezine almak istediği kart cinsine göre aşağıdaki belgeleri yamnda bulundurarak başvuracaklardır.

1) Ticari Araç Sürücüleri (Sürücü Kartı):

  • Başvuru sahibinin sürücü belgesi ve mesleki yeterlilik belgesi (SRC1, SRC2, SRC3, SRC4 veya SRC5)
  • C. Kimlik Numarasının yazılı olduğu Nüfus Cüzdanı aslı
  • Sürücü Belgesi fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha, fotokopi ile karşılaştırıldıktan

sonra geri verilecektir.)

  • 1 Adet biyometrik fotoğraf
  • Kart ücretinin yatırıldığım gösterir belge

2) Taş ımacı Firmalar (Şirket Kartı):

  • 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu uyarınca alınan yetki belgesi fotokopisi
  • İmza Sirküleri fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
  • İmza sirkülerinde başvuruyu yapan şirket yetkilisinin adı geçmiyorsa; Vekaletname fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
  • Oda Kayıt Belgesi aslı
  • Başvuruyu imzalayacak kişinin Nüfus Cüzdanı fotokopisi ve aslı (Asıl

nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)

  • Şirket kaşesi
  • Kart ücretinin yatırıldığını gösterir belge(2) SAYISAL TAKOGRAF KART BAŞVURU VE DÜZENLEME ESASLARI a) Sayısal Takograf Kartları Başvuru EsaslarıTOBB, tüm sayısal takograf kart başvuruları ve bu başvuruların mevcut/anlık durumunu gösteren/değerlendiren bir veri tabanı oluşturacaktır.TOBB, http://staum.tobb.org.tr internet sitesi üzerinden sayısal takograf kartlarına ilişkin ön-başvuruları kabul edecektir.

    TOBB, sayısal takograf kart başvurularına ilişkin fiziksel belgeleri, Dumlupınar Bulvarı No:252 (Eskişehir Yolu 9. Km.) 06530 Ankara adresinde bulunan TOBB Binasında kurulan Sayısal Takograf Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde arşivleyecektir.

    Sayısal Takograf Uygulamasıyla Ilgili Bir Kısım Işlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine Ilişkin Protokol ile AB Komisyonu tarafından onaylanan Sayısal Takograf Sistemi Türkiye Ulusal Güvenlik Belgesi çerçevesinde sayısal takograf kartı almak isteyenler, ön başvurularını http://staum.tobb.org.tr internet sitesi üzerinden gerçekleştirdikten sonra; ön başvuru esnasında belirlediği başvuru merkezine almak istediği kart cinsine göre aşağıdaki belgeleri yamnda bulundurarak başvuracaklardır.

    1) Ticari Araç Sürücüleri (Sürücü Kartı):

    • Başvuru sahibinin sürücü belgesi ve mesleki yeterlilik belgesi (SRC1, SRC2, SRC3, SRC4 veya SRC5)
    • C. Kimlik Numarasının yazılı olduğu Nüfus Cüzdanı aslı
    • Sürücü Belgesi fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha, fotokopi ile karşılaştırıldıktan

    sonra geri verilecektir.)

    • 1 Adet biyometrik fotoğraf
    • Kart ücretinin yatırıldığım gösterir belge

    2) Taşımacı Firmalar (Şirket Kartı):

    • 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu uyarınca alınan yetki belgesi fotokopisi
    • İmza Sirküleri fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
    • İmza sirkülerinde başvuruyu yapan şirket yetkilisinin adı geçmiyorsa; Vekaletname fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
    • Oda Kayıt Belgesi aslı
    • Başvuruyu imzalayacak kişinin Nüfus Cüzdanı fotokopisi ve aslı (Asıl

    nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)

    • Şirket kaşesi
    • Kart ücretinin yatırıldığını gösterir belge

           3) Takograf Atölyeleri (Servis Kartı):

  • Başvuru sahibi Atölyeye ait Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından verilen “Servis Yetki Belgesi”
  • Başvuru sahibinin ilgili Atölyede (müdür, şef, teknik uzman, operasyon yöneticisi ve benzeri unvanlarla) görev yaptığını belirten, çalışma süresi / sürelerinin yer aldığı Atölye yazısı,
  • Başvuru sahibi Atölyeye ait İmza Sirküleri fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.) İmza sirkülerinde başvuruyu yapan servis yetkilisinin adı geçmiyorsa; Vekaletname fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
  • Oda Kayıt Belgesi aslı
  • Başvuruyu imzalayacak kişinin Nüfus Cüzdanı fotokopisi ve aslı (Asıl nüsha fotokopi ile karşılaştırıldıktan sonra geri verilecektir.)
  • Servis kaşesi
  • Kart ücretinin yatırıldığını gösterir belge

 

        5) Denetim Otoriteleri (Denetim Kartı):

istenilen denetim kartı adedinin de belirtildiği Denetim Otoriteleri tarafından Bakanlığa ve TOBB’a muhatap olarak gönderilen resmi yazı.

a) Kart Yenilemeleri:

Kart yenileme işlemleri için ilk başvuruda istenen belgeler sunulacaktır.

Süresi dolmadan yapılacak kart yenileme işlemleri için ise, ilk başvuruda istenen belgelerin yanı sıra, süresi dolmadan yenileme nedenini tevsik eden belgeler de sunulacaktır.

b) Sayısal Takograf Kart Başvuru Merkezleri

Bakanlığı= ve TOBB arasında imzalanan “Sayısal Takograf Uygulamasıyla Ilgili Bir Kısım işlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yetki Devrine Ilişkin Protokol” gereğince sayısal takograf kart başvuruları, il merkezlerinde olmak üzere TOBB’a bağlı Yetkilendirilmiş Ticaret/Sanayi Odaları veya Ticaret ve Sanayi Odaları aracılığıyla kabul edilecektir. (Bundan sonra “Yetkilendirilmiş Kayıt Merkezi” olarak amlacaktır.)

c) Sayısal Takograf Kart Başvurularını Sonuçlandırma

Sayısal takograf başvuru belgelerini eksiksiz olarak temin eden kişilerin ve firmaların başvuru işlemleri, Yetkilendirilmiş Kayıt Merkezindeki Başvuru Kaydı usulüne uygun ve eksiksiz olarak tamamlandıktan sonra en geç 10 iş günü içerisinde sonuçlandınlacaktır. Başvuru süreci sonrasında kart almaya hak kazanamayanlarm kartları alamama gerekçesi ile eksiklikleri gidermeye yönelik hususları içeren bilgiler sisteme işlenecek ve bilgilendirme mesajı başvuru sahiplerine gönderilecektir.

Kart için ön başvuru yaparak ödemesini gerçekleştiren başvuru sahipleri, başvuru tarihi itibariyle 1 yıl içinde Yetkilendirilmiş Kayıt Merkezlerine başvurarak başvurularını tamamlamak zorundadırlar.

Kart başvurusu yapıp ödeme yapmayan başvuru sahiplerinin başvuruları 45 gün sonra sistemden silinecektir.

ç)  Sayısal Takograf Kart Ücretleri ve Kart Yenileme Süresi

Sayısal takograf sürücü kartları ve şirket kartları 5 yılda bir, sayısal takograf denetim kartları 2 yılda bir, sayısal takograf servis kartları her yıl yenilenir.

Sayısal takograf kart ücretleri Bakanlık ile TOBB arasında imzalanan Protokol gereğince belirlenecek ve yürürlüğe girecektir.

  1. Sayısal Takograf Kart Başvurularıyla ilgili Bilgilendirme

Sayısal takograf kart başvurularma ilişkin tüm bilgiler (verilen kart sayısı, reddedilen başvurular ve reddedilme gerekçesi, iptal edilen veya kaybedilen/yenilenen kartlar, çalınan/bozulan kartlar vs.) Bakanlık tarafından erişilebilir olacaktır.

  1. Sayısal Takograf Afet Kurtarma Merkezi

Sayısal takograf kart başvurusu, sertifikalandırma, kişiselleştirme ve dağıtım işlemlerine yönelik tüm bilgiler herhangi bir afet durumuna karşı TOBB tarafından Afet Kurtarma Merkezi’ndeki yedek veri tabanına işlenecektir.

(3) BOZUK, KAYİP, ÇALİNTİ VEYA EL KONULMUŞ KART İÇIN YAPİLACAK IŞLEMLER

Bozuk Kart

Sayısal takograf kartlarımn ilk defa teslim alındığı tarihten itibaren 30 gün içinde uygun bir cihazda denenmek suretiyle çalışır vaziyette olduğunun kontrol edilmesi sorumluluğu sürücülere aittir. Bu süre içinde başvurulması halinde, bozuk çıkan kartlar, bozuk kartın iadesi şartıyla Yetkilendirilmiş Kayıt Merkezindeki iptal/ikame işlemi usulüne uygun ve eksiksiz olarak tamamlandıktan sonra en geç 10 iş günü içerisinde ücretsiz olarak yeniden üretilecektir. 30 günden sonra; kullamlmış ya da kullanılmamış bozuk kartlar, iade edilmeleri kaydıyla; değerlendirmeye alınacak ve ücreti mukabilinde yeniden üretilecektir.

Kayıp, Çalıntı veya El Konulmuş Kart

Sayısal takograf kartlarının kaybedilmesi, çalınması veya denetim görevlilerince el konulması halinde, kartın iptali için kart sahibi tarafından bir dilekçe ile Yetkilendirilmiş Kayıt Merkezine bildirimde bulunulacaktır. Yeni kart almak için sadece Yetkilendirilmiş Kayıt Merkezlerine talepte bulunulabilecektir.

Yukarıdaki durumlarda yeni kart talebi, kart ücretinin iki katı alınarak, Yetkilendirilmiş Kayıt Merkezi’ndeki iptal/ikame işlemi usulüne uygun ve eksiksiz olarak tamamlandıktan sonra en geç 5 iş günü çerisinde sonuçlandırılacaktır. TOBB’a bildirimde bulunulmamış kayıp veya çalıntı kaıtlarm başkaları tarafından kullanılmasından kart sahibi sorumlu olacaktır.

Kart Yenileme Talepleri

Kart yenileme taleplerinde, daha önce verilmiş kartlar TOBB tarafından iptal edilecektir. Sayısal takograf sürücü veya şirket kartımn kaybedilmesi, çalınması, denetim görevlilerince el konulması, karta veya yongasına müdahale edildiğinin tespit edilmesi durumunda, ilk sayısal takograf kartı başvuru işleminin yapıldığı tarihten itibaren, 2 defadan fazla yenileme başvurusu yapılması halinde, yeni kart talepleri bir önceki kart verilme tarihi üzerinden 6 ay geçmedikçe karşılanmayacaktır.

Sayısal takograf servis kadının kaybedilmesi, çalınması, denetim görevlilerince el konulması, karta veya yongasına müdahale edildiğinin tespit edilmesi durumunda, ilk servis kartı alındığı tarihten itibaren beş yıl içinde bir defadan fazla yenileme başvurusu yapılması halinde, bir önceki kart başvurusundan sonra 6 ay geçmedikçe karşılanmayacaktır. İki defadan fazla yenileme başvurusu yapılması halinde, yeni kart talepleri Bakanlığın onayı alınmadan karşılanmayacaktır.

(4) ÜLKEMIZDE ÜRETİLECEK YERLİ SAYISAL TAKOGRAF CİHAZI ÜRETİCİLERİ İÇIN SAĞLANACAK ANAHTAR HIZMETLERI

Yerli sayısal takograf cihazlarına yerleştirilecek anahtarlara ilişkin olarak, TOBB tarafından deruhte edilecek Ek Protokol’ de belirtilen görev ve sorumluklar ile yerli sayısal takograf üreticileri tarafindan sözkonusu anahtarların güvenli bilgi aktarım yoluyla teslim alınması, saklanması ve kullanılması, AETR Anlaşması, AB Komisyonu tarafindan onaylanan “Sayısal Takograf Sistemi Türkiye Ulusal Güvenlik Belgesi”, Avrupa Kök Sertifikasyon Otoritesi (ERCA) tarafından sayısal takograf sistemine yönelik yayımlanan dokümanlar, ilgili ulusal mevzuat ile TOBB tarafmdan hazırlanan “Uygulama Esasları” ve TOBB’un onayından geçmiş, yerli sayısal takograf cihazı üreticileri tarafindan hazırlanarak Bakanlıkça onaylanan “Uygulama Esasları” hükümleri dikkate alınarak yapılacaktır.

Üretilen beher sayısal takograf cihazına yerle ştirilecek elektronik anahtarlar, TOBB tarafmdan, sayısal takograf üreticilerine AB Komisyonu tarafindan onaylanan “Sayısal Takograf Sistemi Türkiye Ulusal Güvenlik Belgesi”nin 6 ncı, 7 nci ve 8 inci maddelerinde belirtilen asgari güvenlik şartlarını sağlayan güvenli bilgi aktarım yoluyla, her bir cihaz için ayrı olarak tevdi edilecektir. Sayısal takograf üreticileri de TOBB tarafindan kendisine tevdi edilen sözkonusu elektronik anahtarlan, yine TOBB tarafindan belirlenen donanım ve yazılımı kullanarak teslim alacaktır. İmalatçı kendisine tevdi edilen elektronik anahtarlan yalnızca kendi üretimi olan sayısal takograf araç ünitesi ve hareket sensörü cihazlarına yerleştirecektir. Bu elektronik sertifika ve şifreler üçüncü kişilerle paylaşılmayacaktır.

Yerli sayısal takograf cihazı üretilen tesiste üretim sürecinin başlatılmasını müteakip her altı ayda bir veya gerek görüldüğünde, Bakanlık ile koordinasyon içinde TOBB tarafmdan denetim yapılabilecektir.

  • Ülkemizde yerli sayısal takograf cihazlarının anahtarlannın üretimi, AETR anlaşması, Bakanlık tarafmdan oluşturulan ve BM-AEK ile Avrupa Komisyonu Ortak Araştırma Merkezi (JRC) tarafindan onaylanan “Sayısal Takograf Sistemi Ulusal Sertifikalandırma Otoritesi Politika Belgesi” ile Avrupa Kök Sertifikasyon Otoritesi (ERCA) tarafindan sayısal takograf sistemine yönelik yayımlanan dokümanlar ve ilgili ulusal mevzuat doğrultusunda TOBB tarafindan gerçekleştirilecektir.
  • Yerli sayısal takograf üreticileri, sertifıkalandırma işlemleri ile ilgili sürecin başlatılmasını teminen, yasal başvurularını TOBB’a yapacaktır. TOBB tarafından Bakanlığa bilgi verilecek ve Bakanlığın onayı akabinde işlemler başlatılacaktır.
  • Başvuru sürecinde, TOBB tarafindan, anahtarların verilmesi işlemlerinin etkin yürütülmesi için gerekli donanıma ilişkin asgari teknik özellikler talep sahiplerine iletilecektir. Onaylanmış yerli sayısal takograf üreticileri için anahtarm temini için gerekli yazılım TOBB tarafindan üretilecek ve ilgililerine verilecektir.
  • Söz konusu başvurular, TOBB tarafindan ilgili mevzuata ve bu konuda oluşturulan usul ve esaslara uygun olarak incelenecek ve başvuru işlemleri usulüne uygun ve eksiksiz olarak tamamlandıktan sonra en geç 30 gün içinde neticelendirilecektir.
  • Başvuru sürecinde, yerli sayısal takograf üretim tesislerinde TOBB tarafindan Bakanlık yetkililerinin de katılımı suretiyle yerinde incelemeler yapılabilecektir.
  • Yerli sayısal takograf üreticileri tarafindan temin edilen donanım, TOBB’a tutanakla teslim edilecektir. Söz konusu donanım, TOBB’ da gerekli kurulumlar ve TOBB sistemleriyle uyurnlaştınlmarun tamamlanmasını müteakip, kilitli olmak suretiyle ve TOBB yetkilileri

 

olmadan açılmamak üzere üretim tesislerinde üreticinin göstereceği ve TOBB tarafından da bilgi güvenliği açısından uygun görülen yere yerleştirilecek ve son aktivasyon yerinde gerçekleştirilecektir.

  • Yerli sayısal takograf üreticilerinin tesislerinde gerçekleşen denetim faaliyetlerinin sonuçlarına göre uygunluk yazısı verilecek veya tespit edilen eksiklikler üreticilere bildirilecektir. Sistemin güvenliğini tehlikeye atacak bir hususun tespit edilmesi durumunda TOBB tarafından Bakanlık uygun görüşü alınarak anahtar üretimi söz konusu üreticiler tarafından gerekli önlemler alınana kadar durdurulabilecektir.
  • Mevcut internet sitesinde kullamcıların bilgilendirilmesine yönelik gerekli güncellemeler TOBB tarafından yapılacaktır.
  • Her bir sayısal takograf cihazı için üretici kodu, tekil seri numarası gibi bilgiler gönderilmek sureti ile o cihaza özel anahtar çevrimiçi olarak tek tek üretilecektir. Üretilen bu anahtar üretim tesisinde kurulan donamm ve yazılım aracılığıyla her bir sayısal takograf cihazına yüklenecektir. Yükleme sonrası, her bir yerli sayısal takograf cihazı, TOBB tarafından verilen yazılım ile kontrol edilecek ve uygunluk bilgisi gönderilecektir. Bu işlemlerin tümü elektronik ortamda gerçekleştirilecektir.
  • TOBB, yerli takograf üretim yerleri ile TOBB arasında kurulacak sistemin düzgün ve güvenli bir şekilde işletilmesinden sorumlu olacaktır.

(5) SAYISAL TAKOGRAF SİSTEMİ KAPSAMINDAKİ VERİLERİ N TOPLANMASI, SAKLANMASI VE DENETIMI

11/6/2009 tarihli ve 27255 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Karayolu Taşıma Yönetmeliği uyannca, yetki belgesi sahipleri, yetki belgesine kaydedilmiş araç ünitelerinde kaydedilen verileri, şirket kartı kullanmak suretiyle, geriye doğru 365 günlük veriyi içerecek şekilde ve en çok üçer aylık periyotlarla dijital ortamda arşivleyecek ve ayda bir defa bu veriyi Kart Verme Otoritesine gönderecektir. Bakanlık gerekli gördüğü takdirde ilgili verileri yetki belgesi sahiplerinden ve Kart Verme Otoritesinden isteyebilecek veya yerinde denetleyebilecektir.

Sayısal takograf sürücü kartı sahipleri, sayısal takograf sürücü kartlarında kaydedilen verileri en çok 25 günde bir defa Kart Verme Otoritesine gönderecektir. Sayısal takograf sürücü kartlarmda kaydedilen veriler, araç sahibi şirketler tarafından da Kart Verme Otoritesine gönderilecektir. Araç yetki belgesi sahipleri, sürücülere ait verilerin aktarılmasından sürücüleriyle birlikte sorumlu olacaktır.

Bakanlık tarafından yetkilendirilen Kart Verme Otoritesi, sayısal takograf sürücü kartlarma ve sayısal takograf cihazlarına ait kullanım bilgilerinin aktarıldığı ve depolanarak muhafaza edildiği bir veritabanım 01.01.2018 tarihine kadar kuracaktır. Bakanlık tarafından uygun bulunması halinde bu süre en fazla 6 aya kadar uzatılabilecektir. Bu bilgilere Bakanlık ve denetimle görevli kamu idareleri erişebilecektir. Hangi kamu idarelerine erişim yetkisi verileceği Bakanlıkça belirlenecektir. Kart Verme Otoritesi tarafından, sözkonusu kullamm bilgilerinden kural ihlaline ilişkin olanlar süresiz, diğer kullanım bilgileri ise en az 2 yıl süreyle korunacaktır.

İşbu Genelge kapsamında yapılacak işler, “Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yapılan Yetki Devrine İlişkin Protokol” ile “Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Arasında Sayısal Takograf Uygulamasıyla İlgili Bir Kısım İşlerin TOBB Tarafından Yürütülmesi İçin Yapılan Yetki Devrine İlişkin Protokole Ek Protokol”de belirlenmiş kurallara uygun olarak icra edilecektir.

 

  • YETKİ

Yukarıda belirtilen hususlar; 10/7/2003 tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ile 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığmın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri çerçevesinde olmak üzere ve bunların Bakanlığımıza vermiş olduğu yetkiye istinaden belirlenmiştir.

  • İlgi Genelge yürürlükten kaldırılmıştır.